Angielski dla dzieci – wszystko, co warto wiedzieć.

Angielski dla dzieci – wszystko, co warto wiedzieć.
10.01.2019 |

Język angielski jest językiem obcym, którego uczy się obecnie aż 1,5 miliarda ludzi na całym świecie. Jego popularność wynika przede wszystkim z historii (Imperium Brytyjskie, czasy kolonizacji) oraz z faktu, że jest on oficjalnym językiem nauki (obecność na prestiżowych uczelniach na całym świecie), międzynarodowym językiem biznesowym, dyplomatycznym, a także językiem stosowanym na całym świecie w trakcie podróży, np. przez pilotów oraz załogę każdego samolotu.

Nauka języka angielskiego dla dzieci to wspaniała szansa na naukę poprzez zabawę. Wówczas przyswajanie wiedzy nie jest kojarzone z przymusem czy obowiązkiem, a z pozytywnym i przyjemnym doświadczeniem wzbudzającym ciekawość uczniów. Dlaczego warto pomyśleć o lekcjach angielskiego dla dzieci, jakie zajęcia wybrać i jak zmotywować dziecko do nauki angielskiego?

 

1. Angielski dla dzieci - dlaczego i kiedy warto rozpocząć naukę

1.1 Zalety nauki angielskiego dziecka

1.2 Kiedy dziecko powinno zacząć naukę angielskiego?

2. Angielski dla dzieci - jaką formę nauki wybrać?

2.1 Nauka poza domem w szkole językowej

2.2 Nauka w domu z nauczycielem

2.3 Nauka angielskiego w domu nauczyciela

2.4 Jak wybrać zajęcia dla dziecka?

3. Jak zmotywować dziecko do nauki angielskiego?

3.1 Zabawa

3.2 Odpowiednie pomoce dydaktyczne

3.3 Angażowanie dziecka w różnych sytuacjach dnia codziennego.

3.4 Bajki

3.5 Piosenki

3.6 Chwal dziecko

4. Dziecko i nauka angielskiego - jakich błędów nie popełniać?

4.1 Koncentracja dziecka

4.2 Zbyt wygórowane wymagania

4.3 Monotonność

4.4 Zbyt duża ilość języków obcych

4.5 Brak systematyczności

5. Język angielski - inwestycja w przyszłość dziecka

5.1 Staże i studia za granicą

5.2 Rozwój kulturowy

5.3 Nawiązywanie międzynarodowych kontaktów

 

1. Angielski dla dzieci - dlaczego i kiedy warto rozpocząć naukę

             Naukowcy wskazują, że naukę języka obcego warto rozpocząć najwcześniej jak to jest możliwe. Najszybciej języka obcego nauczą się dzieci wychowywane w rodzinie dwujęzycznej. Jeśli nie jest to możliwe w przypadku twojego dziecka - zapewnij mu możliwość nauki angielskiego już we wczesnych latach rozwoju.

1.1 Zalety nauki angielskiego dziecka

  • Doskonalenie ogólnych umiejętności dziecka

             “Nauka nie idzie w las” to powiedzenie, które można śmiało zastosować również w przypadku nauki języka angielskiego. Dziecko uczy się przez zabawę i nawet jeśli nie zawsze jest w stanie sprawnie posługiwać się przyswojonym słownictwem czy poprawnie odpowiedzieć na pytanie, przyswojona wiedza magazynuje się w jego umyśle i ujawni się w odpowiednim momencie. Dziecko nauczy się dodatkowo odpowiedzialności oraz systematyczności, wyćwiczy pamięć długotrwałą, umiejętność kojarzenia. Będzie ono świadome faktu, że istnieje język angielski i że można posługiwać się innym językiem, niż język ojczysty.

  • Umiejętności językowe

             Dziecko ucząc się języka obcego od najmłodszych lat, buduje w sobie świadomość językową. Niezmiernie szybko przyswaja prawidłową wymowę, co znacznie ułatwia mu uczenie się języka w późniejszych latach. Ponadto nie wykształca się w nim bariera językowa. Dziecko nie męczy się podczas całego procesu, ponieważ kojarzy naukę języka z zabawą, śpiewaniem piosenek, oglądaniem bajek i kolorowaniem, a w tym czasie jego kompetencje rozwijają się w bardzo szybkim tempie.

  • Komunikacja

             Nauka angielskiego od najmłodszych lat sprawia, że dziecko nie wstydzi się używać języka obcego kiedy jest starsze. Jest ono przyzwyczajone do melodyjności angielskiego, używa go chętnie i w naturalny sposób, w rezultacie rozwijając umiejętności komunikacyjne – nie jest skrępowane brakiem znajomości języka i próbuje się porozumieć z nauczycielem lub rodzicem po angielsku, wykorzystuje i powtarza nowopoznane słówka.

  • Świadomość kulturowa i społeczna

             Dziecko uczące się języka angielskiego zaczyna być świadome faktu, że istnieją kraje, w których ludzie posługują się innymi językami niż jego język ojczysty. Rozbudza się w nim ciekawość poznawania świata i chętnie chłonie informacje dotyczące odległych miejsc, państw, miast, tradycji, kultury danego rejonu.

  • Produktywność

             Dzięki temu, że dziecko uczy się języka angielskiego od najmłodszych lat, będzie potrafiło znacznie łatwiej wdrożyć się w proces nauki innych przedmiotów w szkole. Rozwinie umiejętność organizowania sobie czasu na naukę oraz wypracuje własne sposoby utrwalania wiedzy, często zupełnie nieświadomie. Warto zaznaczyć, że podczas lekcji indywidualnych tempo zdobywania wiedzy znacznie wzrasta. Materiał nauczania jest dostosowany do jego umiejętności oraz zainteresowań, postępy ucznia monitorowane na bieżąco, więc nauka postępuje w naturalnym rytmie i pozwala na efektywne przyswojenie wiedzy.  

1.2 Kiedy dziecko powinno zacząć naukę angielskiego?Dwaj chłopcy w różnym wieku patrzą się na tablicę i uczą alfabetu i słów angielskich

             Większość rodziców ma dylemat dotyczący tego, jaki wiek dziecka jest najlepszy do tego, by pomyśleć o nauce angielskiego. Otóż okazuje się, że już od samego początku możemy zacząć stymulować naszą pociechę i sprawiać, że język angielski nie będzie dla niej w przyszłości aż tak obcy. Ważne, by odpowiednio dobrać formę nauki do wieku dziecka, predyspozycji, zainteresowań, etapu rozwoju ogólnego.

  • 0 - 3 lata

             Na pewnym etapie rozwoju dziecka z pewnością będziemy puszczać mu bajki oraz piosenki, więc wybierajmy również te w języku angielskim. Może nam się wydawać, że dziecko nie nauczy się niczego jedynie poprzez słuchanie, jednak nic bardziej mylnego. Dziecko od najmłodszych lat zapamiętuje więcej niż osoba starsza. Nauczy się poprawnej wymowy oraz osłucha z językiem obcym, będzie kojarzyć pojedyncze słowa z obrazami. Jeśli jesteśmy pewni, że nasze umiejętności językowe i wymowa są prawidłowe, możemy zacząć bardzo proste zabawy językowe z dzieckiem (kolory, liczenie, nazywanie rzeczy, zwierząt, członków rodziny). Jeśli nie czujemy się pewni w kontekście posługiwania się językiem angielskim, skorzystajmy z pomocy i doświadczenia profesjonalisty.

  • 3 - 6 lat

             W tym wieku nauka wciąż odbywa się głównie przez zabawę. Dziecko jest aktywowane poprzez różnorodne bodźce: wzrokowe, słuchowe, dotykowe, co jest zgodne z etapem jego rozwoju, jak również sprawia mu mnóstwo przyjemności i nie pozwala się znudzić. Na tym etapie dziecko przyswaja wiedzę poprzez malowanie, słuchanie piosenek, oglądanie bajek, śpiewanie, naukę wierszyków, kojarzenie słówek z przedmiotami. Formułuje też proste zdania – potrafi się przedstawić, wskazać na otoczenie i nazwać je, przeprowadzić  bardzo krótki, prosty dialog.

  • 6 - 12 lat

             W tym wieku dzieci rozpoczynają naukę angielskiego w szkole i to jest moment, w którym nieco zmienia się forma lekcji. Proporcje między zabawą a tradycyjnymi, szkolnymi sposobami przyswajania wiedzy znacznie się zmieniają. Dziecko znajduje się w grupie rówieśników, co rozwija w nim jeszcze bardziej zdolności komunikacyjne, umiejętność pracy w grupie. Może się jednak okazać, że wiedza przekazywana na lekcjach angielskiego jest niewystarczająca. Warto wówczas pomyśleć o indywidualnych zajęciach językowych, dzięki którym uczeń nie tylko utrwali materiał szkolny, ale również znacznie go poszerzy. Takie zajęcia są przygotowywane z myślą o indywidualnych potrzebach i predyspozycjach dziecka, dzięki czemu nauka może okazać się jeszcze bardziej efektywna.  

2. Angielski dla dzieci - jaką formę nauki wybrać?

             Jeśli już zdecydujemy o tym, że nasze dziecko będzie uczyć się języka angielskiego, powinniśmy wybrać najbardziej odpowiednią dla niego formę zajęć. Okazuje się, że obecnie możliwości jest coraz więcej, a każda zdaje się być bardzo atrakcyjną opcją. Należy jednak dokładnie się im przyjrzeć, rozważając wszelkie „za” i „przeciw”.

2.1 Nauka poza domem w szkole językowej

             Decydując się na tę formę nauki, pamiętajmy, że w zajęciach grupowych uczestniczą dzieci, których tempo przyswajania wiedzy jest różne. Uwaga nauczyciela nie jest skupiona na jednym dziecku, a na kilkorgu lub kilkunastu uczniach, więc może zdarzyć się tak, że dane zagadnienie nie zostanie utrwalone przez nasze dziecko w wystarczającym stopniu. Może ono nie czuć się zbyt komfortowo  w większej grupie, która siłą rzeczy może je rozpraszać, nie sprzyjając atmosferze skupienia i nauki. Z drugiej strony dziecko, które bierze udział w zajęciach grupowych, rozwija umiejętności społeczne i komunikacyjne. Dzieci uczestniczą w interesujących zajęciach wykonywanych w parach czy grupach, motywując się nawzajem.

2.2 Nauka w domu z nauczycielem

             W przypadku tego typu zajęć dziecko znajduje się w dobrze znanym sobie środowisku, które odbiera jako bezpieczne. Ponadto nic, co znajduje się w domu, nie będzie czymś nowym i rozpraszającym uwagę. Warto pamiętać, że takie zajęcia niosą za sobą więcej zalet, niż wad. Dziecko uczy się w miejscu nie wywołującym stresu, dzięki czemu cały proces przebiega sprawniej. Nauczyciel prowadzący zajęcia, dostosowuje materiał nauczania do indywidualnych potrzeb, predyspozycji ucznia. Wybiera on metody nauczania najbardziej odpowiadające dziecku, przez co proces uczenia się jest przyjemny i owocny. Nauczyciel na bieżąco monitoruje postępy ucznia i odpowiada na każde postawione przez niego pytanie. Istnieje również dodatkowy atut – dzięki temu, że to nauczyciel przyjeżdża do naszego domu, nie tracimy cennego czasu na dojazdy, stanie w korkach.

2.3 Nauka angielskiego w domu nauczyciela

             Jest to forma nauki, która bardziej będzie odpowiadać starszym dzieciom. Młodszy uczeń może czuć się niepewnie w nieznanym mu otoczeniu mieszkania nauczyciela lub miejsca jego pracy. Konieczność przemieszczania się do miejsca, w którym odbędą się zajęcia wiąże się ze spędzeniem czasu w komunikacji miejskiej lub samochodzie, bo po czasie może okazać się dość uciążliwe, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Dla kogo więc taka forma nauki może okazać się najbardziej trafną opcją? Dla dzieci w wieku, które sprawia, że są już bardziej samodzielne. Uczeń odbywający tego rodzaju lekcje również traktowany jest indywidualnie, otrzymując zadania adekwatne do jego umiejętności i potrzeb. Ponadto dziecko z jakiś przyczyn może mieć trudności ze skupieniem się na nauce we własnym domu, gdzie czekają na niego zabawki i inne rzeczy, które rozproszą jego uwagę.

2.4 Jak wybrać zajęcia dla dziecka?

             Każdy rodzic zna swoje dziecko najlepiej, dlatego też przy podjęciu decyzji o formie lekcji angielskiego z pewnością powinien wziąć pod uwagę kilka aspektów, m.in.:

- wiek dziecka

- jak dziecko radzi sobie w grupie rówieśników

- umiejętność skupienia się na konkretnych zadaniach

- cechy charakterologiczne (czy dziecko jest bardziej otwarte, żywiołowe czy bardziej introwertyczne, odważne, etc.)

- odległość miejsca nauki od szkoły lub miejsca zamieszkania

- umiejętności i doświadczenie pedagoga

- potrzeby dziecka (to, jak radzi sobie w szkole, jak szybko przyswaja wiedzę, w jakim stopniu jest zainteresowane językiem angielskim, etc.)

3. Jak zmotywować dziecko do nauki angielskiego?

             Czasami początki nauki języka obcego wydają się być trudne dla naszego dziecka. Bardzo ważna jest wówczas odpowiednia, mądra motywacja ucznia do dalszego zdobywania wiedzy i rozwijania świeżo nabywanych umiejętności. Jak jednak można zmotywować dziecko?

3.1 Zabawa

             Każde dziecko spędza na zabawie mnóstwo czasu - to właśnie w ten sposób poznaje otoczenie, rozwija zdolności manualne, odbiera różnorodne bodźce, odgrywa role, ćwiczy pamięć. Obecnie na rynku możemy znaleźć ogromną ofertę gier edukacyjnych zachęcających dzieci do nauki poprzez zabawę. Możemy zdecydować się na grę typu memory lub grę planszową, w której wykorzystano angielskie słówka. Możemy wykonywać z dzieckiem zajęcia ruchowe przy akompaniamencie piosenek angielskich czy skorzystać z gier komputerowych w których dzieci rozwiązują łamigłówki językowe. Możliwości jest wiele, wystarczy odwiedzić księgarnię językową lub sklepy online.

3.2 Odpowiednie pomoce dydaktyczne

             Wybierając pomoce dydaktyczne dla naszego dziecka, pamiętajmy, aby były one dostosowane do jego wieku oraz poziomu znajomości języka. Nie wybierajmy zbyt prostych książek czy piosenek, żeby nie przestać stymulować dziecko do dalszej nauki, jednocześnie pamiętając, że zbyt trudny materiał może mieć odwrotny skutek od zamierzonego. Dziecko może bowiem stwierdzić, że język angielski jest za trudny, a jego nauka zbyt kłopotliwa czy wręcz niemożliwa. Na szczęście znalezienie odpowiednich książek, ćwiczeń czy innych pomocy dydaktycznych nie jest takie trudne – każda zawiera szczegółowy opis zastosowania oraz grupy wiekowej, zakresu wiedzy dzieci, dla których będzie najlepsza. Zawsze możemy również skorzystać z rady nauczyciela prowadzącego zajęcia z naszym dzieckiem, który z pewnością pomoże nam w wyborze.

3.3 Angażowanie dziecka w różnych sytuacjach dnia codziennego.

             Dziecko może doskonalić swoje umiejętności związane z językiem angielskim zupełnie nieświadomie, że to robi, na przykład słuchając angielskich piosenek podczas jazdy samochodem. Możemy ćwiczyć z nim słówka podczas codziennej zabawy, nagradzając go za ochocze włączenie się w proces (np. naklejkami motywacyjnymi). Spontaniczne powtarzanie słówek, słuchanie piosenek, nazywanie po angielsku otaczających dziecko na co dzień przedmiotów mogą okazać się bardzo skuteczne. Będzie to nie tylko nauka z zabawą, ale również coś, co buduje więź między dzieckiem a rodzicem.

3.4 Bajki

             Obecnie na rynku istnieje masa filmów rozwijających umiejętności językowe naszych dzieci. Możemy wybrać te, które zostały specjalnie stworzone do nauki języka. Możemy również pozwalać dzieciom oglądać zwykłe bajki jednak po angielsku, dzięki czemu wyćwiczą poprawną wymowę oraz osłuchają się z językiem. Nasze dzieci zrozumieją z kontekstu więcej, niż nam się wydaje. Jeśli będziemy robić to na bieżąco, nasze dziecko znacznie poprawi swoją znajomość języka angielskiego, co pomoże mu w nauce w późniejszych latach.

3.5 PiosenkiUśmiechający się chłopiec słucha piosenek po angielsku przy użyciu słuchawek

             Odwiedzając księgarnie językowe oraz większe sklepy z książkami i muzyką, mamy do wyboru wiele płyt stworzonych dla dzieci w różnych przedziałach wiekowych. W internecie również znajdziemy sporo piosenek dla dzieci w języku angielskim. Słuchając ich, możemy zachęcić dziecko do zabawy. Przygotujmy karty, które dziecko może wskazywać za każdym razem, kiedy usłyszy dane słowo. Jeśli ćwiczymy czasowniki np. jump, sit down, turn around - wykonajmy je razem z dzieckiem. Jeśli piosenkę słuchamy wiele razy, postarajmy się zapamiętać ją i śpiewać razem z dzieckiem.

3.6 Chwal dziecko

             Pozytywna motywacja stanowi klucz do sukcesu. Pokazując dziecku, że jesteśmy pod wrażeniem jego umiejętności, zachęcamy go do dalszej pracy. Jest ono otoczone pozytywną atmosferą, co ma ogromne znaczenie dla procesu edukacji. Możemy wykorzystać do tego również naklejki czy inne elementy do kolekcjonowania, które dziecko chętnie zbiera i cieszy się za każdym razem, kiedy otrzyma znaczek świadczący o tym, że rodzic docenił jego wspaniałą pracę.

4. Dziecko i nauka angielskiego - jakich błędów nie popełniać?

             Decydując się na lekcje języka angielskiego dla naszego dziecka, warto być świadomym błędów, które możemy nieświadomie popełniać. Czego unikać, żeby wspierać proces przyswajania wiedzy, a nie w nim przeszkadzać?

4.1 Koncentracja dziecka

             Dzieci w różnych przedziałach wiekowych mają inną zdolność koncentracji. Starajmy się nie zmuszać dziecka do nauki dłużej, niż jest to dla niego realnie możliwe. Nie przyśpieszy to tempa jego nauki, a może zniechęcić go do dalszych lekcji. Stosujmy różne metody nauczania, które sprawią, że dziecko będzie dłużej zaangażowane w zajęcia, ponieważ po prostu nie będzie mu się nudzić.

4.2 Zbyt wygórowane wymagania

             Warto pamiętać, że program nauczania dla naszego dziecka powinien być dostosowany do jego umiejętności. Jeśli będziemy zmuszać je do nauki materiału, który jest dla niego za trudny i na który nie jest jeszcze gotowy, możemy zniechęcić go do nauki. Najlepsze efekty przyniosą lekcje w których świadomie dobieramy materiały oraz poruszane zagadnienia. Nie pozwólmy, aby dziecko zwątpiło w swoje umiejętności i nie zauważało u siebie postępów wyłącznie przez to, że postawione przez nas wyzwanie było zbyt wygórowane.

4.3 Monotonność

             Jest to bardzo ważny punkt o którym warto pamiętać. Rozwijajmy wszystkie umiejętności językowe naszego dziecka: mówienia, słuchania, pisania oraz czytania. Istnieje wiele metod nauczania, dzięki którym każda lekcja może być inna i stanowić pozytywne wyzwanie dla naszego dziecka. Jeśli zajęcia będą polegać jedynie na rozwiązywaniu zadań gramatycznych czy czytaniu tekstów, dziecko niechętnie będzie w nich uczestniczyć, co z pewnością nie będzie mieć dobrego wpływu na efekty.  

4.4 Zbyt duża ilość języków obcych

             Zdolności językowe naszego dziecka rozwijają się w bardzo szybkim tempie już od jego najmłodszych lat. Nie wykorzystujmy jednak tego w zły sposób, na przykład zapisując dziecko na zajęcia z kilku języków obcych na raz. Pozwólmy mu zacząć od jednego języka i bacznie obserwujmy jego postępy, to, czy nauka sprawia mu trudność i czy na pewno jest gotowe na naukę kolejnego języka. Zbyt duża ilość informacji lingwistycznych może wprawić w dezorientację i trudności z usystematyzowaniem zdobywaniem wiedzy.

4.5 Brak systematyczności

             Nauka angielskiego przynosi najlepsze efekty w momencie, kiedy odbywa się systematycznie. Nie pozwólmy, aby lekcje odwoływane były z błahego powodu. Nie tylko zmniejszamy efektywność nauczania, ale też kształtujemy w dziecku złe nawyki. Jeśli będziemy pokazywać mu, że może rezygnować z zaplanowanych zajęć w każdym momencie, nie wpłynie to dobrze na jego dalsze etapy edukacji.

5. Język angielski - inwestycja w przyszłość dziecka

             Język angielski jest używany przez jedną na pięć osób na całym świecie. Jest on oparty na prostym alfabecie oraz gramatyce, która jest stosunkowo łatwa w porównaniu z innymi językami obcymi. Dajmy naszym dzieciom możliwość nauki tego języka, korzystając z wielu możliwości zajęć oferowanych na rynku. Angielski jest najczęściej używanym językiem na stronach internetowych, w mediach, kinie i nie tylko. Nasze dziecko może nie tylko uczyć się poprzez zabawę, ale również odczuwać wiele satysfakcji, mogąc obserwować własne postępy. Podnosi to jego samoocenę oraz zachęca do dalszego zgłębiania wiedzy. Jakie są dodatkowe benefity wynikające ze znajomości języka angielskiego?

5.1 Staże i studia za granicą

             Inwestycja w naukę języka angielskiego naszego dziecka może okazać się inwestycją w jego edukacyjną przyszłość. Wiele prestiżowych uczelni w Europie i reszcie globu oferuje możliwość studiowania osobom z zagranicy właśnie w języku angielskim. Może to stworzyć niezwykłe możliwości w kontekście przyszłości naszych pociech i ich rozwoju zawodowego.

5.2 Rozwój kulturowy

             Znajomość języka angielskiego zwiększa nasze zainteresowanie poznawaniem innych kultur. Znając ten język możemy bezproblemowo podróżować po całym świecie i poszerzać swoje horyzonty. Dajmy naszym dzieciom szansę na zaspokojenie ciekawości otaczającego go świata i swobodną eksplorację wyjątkowych miejsc.

5.3 Nawiązywanie międzynarodowych kontaktów

             Dzięki znajomości języka angielskiego nasze dziecko będzie mogło bez trudu nawiązać nowe znajomości z osobami z zagranicy. Dzięki temu poszerzy grupę przyjaciół i znajomych, co pozytywnie wpłynie na jego umiejętności komunikacyjne oraz świadomość społeczną.