Systematyczna nauka języka angielskiego. Warszawa Wawer

Każdy z nas kto miał styczność z nauką jakiegokolwiek języka obcego wie, że systematyczność to podstawa. Czy nie jest nam bliska sytuacja, kiedy w szkole bądź na studiach uczyliśmy się danego języka, natomiast teraz, po kilku latach, jest nam trudno ułożyć podstawowe zdanie w tym języku? – o znajomości słownictwa czy gramatyki nie wspominając. Zachęcam, aby pamiętać o tym fakcie, w momencie kiedy Państwa dziecko uczy się języka angielskiego. Pamiętamy również, że zmuszenie się do nauki języka, jeśli nikt nas nie mobilizuje jest bardzo trudne. Dlatego też moja praca polega na tym, aby zmobilizować ucznia i podać mu sposoby nauki języka angielskiego.

Bardzo ważny jest również monitoring, czyli sprawdzanie postępów ucznia na bieżąco. Uczeń musi być świadomy, że jest zobligowany do tego, aby uczyć się języka osobiście ponieważ jego wiedza będzie sprawdzona podczas lekcji. Uczeń musi również wyrobić w sobie nawyk systematycznej nauki. Dlatego też systematyczne lekcje są takie ważne – aby wyrobić wspominany nawyk uczenia. Jeżeli dziecko z góry wie, że jego lekcje nie będą odbywać się co tydzień, nie odczuwa potrzeby uczenia się na bieżąco.

e-Learning Concept. Computer Keyboard

Obserwując swoich uczniów widzę, że postępy w nauce są większe, jeśli uczeń uczęszcza na lekcje co tydzień. Co tydzień uczy się zestawu słówek oraz szlifuje pewne zagadnienia gramatyczne. Co tydzień również szlifuje umiejętności mówienia, słuchania oraz pisania w języku angielskim. Postępy w taki sposób są bardzo widoczne. Nauka uczniów, którzy dają coś od siebie jest samą przyjemnością. Zadaniem nauczyciela jest motywowanie, monitorowanie oraz pokazywanie drogi w której nauka języka angielskiego sprawia największą przyjemność. Bo o to w tym wszystkim przecież chodzi.

Nauka języka angielskiego. Dziecko z dysleksją

angielski prywatnie warszawa wawerNauka języków obcych może być nie lada wyzwaniem jeśli chodzi o dzieci z dysleksją. Dzieci te mają ogromną trudność w nauce języka mówionego, jeszcze większą zaś z językiem pisanym. Oczywiście nie wszystkie dzieci dotknięte dysleksją posiadają takie problemy, jednak jest to znaczna większość – z badań wynika, że około 70-90%, uczniów ma duże problemy z opanowaniem języka obcego.

Osobiście w trakcie moich wielu lat pracy, niejednokrotnie miałam styczność z uczniami z dysleksją –  zarówno w pracy w szkole państwowej jak i podczas prywatnych lekcji języka angielskiego w Warszawie Wawer. Oczywiście podczas prywatnych lekcji jestem w stanie bardziej skupić się na uczniu, co pozytywnie wpływa na jego opanowanie materiału.

Jakie są moje spostrzeżenia oraz sposoby nauczania dzieci z trudnościami? Po pierwsze zrozumienie dziecka oraz motywowanie go i chwalenie nawet w przypadku najmniejszego powodzenia. Jest to niezmiernie ważne. Osobiście staram się nie skupiać na języku pisanym, najważniejszy jest język mówiony. Wiadomo jednak, że umiejętność pisania, już w starszym wieku jest konieczna. Jak jej uczyć? Poprzez kopiowanie słów, układanie całych zdań z rozsypanych i wyciętych słów czy z ciągu wyrazów ułożonych w złej kolejności. Następnie powoli wprowadzamy pisownię słownictwa i co najważniejsze – co lekcję powtarzamy pisownię aż do skutku. Nauka słownictwa w moim przypadku sprawdza się z tzw. flashcards. Dziecko mówi co widzi na obrazku i dopasowuje obrazek do podanego, napisanego słowa. Oczywiście każde dziecko jest inne i wciąż odkrywam inne metody, które mogą być efektywne w nauce.

Nauka dzieci z dysleksją nie jest niemożliwa. Jest jednak długotrwała i wymaga dużego zaangażowania i zrozumienia. Po pewnym czasie systematycznej nauki i powtórzeń efekty będą zauważalne. To one są motywatorem w mojej pracy podczas prywatnych lekcji języka angielskiego.

Nauka słownictwa podczas prywatnych lekcji języka angielskiego

Nauka języka angielskiego w wielkim stopniu zależy od chęci ucznia do nauki. Tyczy się to w dużej mierze nauki samego słownictwa. Każdy z nas musi przeznaczyć swój wolny czas, aby opanować dany zakres słownictwa – po prostu należy powtarzać słówko tak długo, aż zostanie zapamiętane. Warto od czasu do czasu powrócić do dawno niepowtarzanych słówek, aby utrwalić tę wiedzę.

jezyk angielskiMój własny i sprawdzony system nauki słownictwa to fiszki językowe. Sama posiadam stosy zapisanych karteczek, które staram się systematycznie powtarzać. Moi uczniowie przechowują słówka w kopertach J Przerabiając dany materiał podczas naszych prywatnych lekcji języka angielskiego, napotykamy się na różne słówka, które są nowością dla uczniów. Żadne słówko nie ucieknie naszej uwadze. Każde zapisujemy na karteczce – z jednej strony karteczki w wersji angielskiej, z drugiej w wersji polskiej. Bardzo często zapisujemy również przykłady użycia słówka, czy kontekst w jakim jest używane. Sposób ten pozwala uczniom w łatwy sposób powtarzać słownictwo. Uczniowie są nauczenie, że słownictwo należy przerabiać na bieżąco, ponieważ z każdą lekcją jest go coraz więcej. Słówka przerabiamy zawsze na początku każdej lekcji. Próbujemy tworzyć z nimi całe zdania, aby wiedzieć, w jakim kontekście powinny być używane.

Innym sposobem nauki słownictwa jest robienie listy słówek. Osobiście nie jestem zwolenniczką tego systemu. Ciężko tutaj zapisać kontekst użycia słowa. Dodatkowo według mnie jest to niewygodny sposób nauki i często patrzymy na słowa, tak naprawdę ich nie powtarzając.

Zachęcam do nauki słówek poprzez tworzenie własnych fiszek ze słownictwem. Dobra znajomość słownictwa tworzy nas bardziej pewnymi podczas konwersacji.

Nauka języka angielskiego – czas Present Simple

Każdą moją lekcję języka angielskiego związaną z nauką gramatyki przygotowuję bardzo skrupulatnie. Z doświadczenia wiem z czym uczniowie mają największy problem i w jaki sposób zobrazować im zasady gramatyczne tak, aby były one dla nich łatwo przyswajalne. Uczniowie zawsze dostają ode mnie materiały, do których będą mogli się odnieść w momencie kiedy będą chcieli powtórzyć zawiłe zasady gramatyki. Nauka języka angielskiego nie musi być skomplikowana, jeśli zasady gramatyczne zostaną przedstawione jasno i na tzw. chłopski rozum.

Poniżej przestawiam przykładowy materiał, który moi uczniowie otrzymują, jeśli tematem naszej lekcji języka angielskiego jest czas Present Simple.

Present Simple to bardzo często używany czas w języku angielskim dlatego jego znajomość jest niezmiernie ważna!

Kiedy używamy czasu Present Simple:

  1. Czynności zwyczajowe, powtarzające się, zwyczaje (repeating actions or habits)
  2. Fakty i stany niezmienne, ogólne prawdy i prawa natury (facts or things which are true at all times, things true in general, laws of nature)
  3. Stany (nie czynności) mające miejsce teraz (conditions – not actions – taking place at this moment)
  1. Nagłówki gazet, narracja, relacje zdarzeń.
  • Brad Pitt gets married!
  • Mike enters the shop and buys two apples.
  • FC Bayern loses.
  1.  Czynności mające się odbyć w przyszłości, z tym, że są one objęte harmonogramem, programem, planem lub wynikają z rozkładu jazdy.
  • The film starts at 11.
  • I leave tomorrow at 13.30.

Charakterystyczne przysłówki częstotliwości (typical time expressions):

always –

usually –

often/frequently –

sometimes –

occasionally –

nowadays –

rarely –

never –

on Fridays, Mondays –

from time to time –

once a/twice a/three times a, four times a … _______ (minute, hour, day, week, month, year, etc.) –

every _______ (minute, hour, day, week, month, year, etc) –

Jak tworzymy zdania w czasie Present Simple (patrz tabele widoczne na zdjęciu): 

zajęcia języka angielskiego gramatyka Present Simple

 

Pytania i krótkie odpowiedzi: Do you go? –  Yes, you do.
No, you don’t.

Does she go? – Yes, she does.
No, she doesn’t.

 


PAMIĘTAJ! 
W czasowniku końcówkę –s dodasz jedynie w 3 osobie liczby pojedynczej (he, she, it) w zdaniach twierdzących.

 Jak dodasz końcówkę –s– do czasownika:

 Verbs:

make – makes

read- reads

take – takes

work – works

-s, -sh, -ch, -x (+ es):

watch – watches

wash – washes

mix – mixes

pass – passes

końcówka – y zamieni się na ‘ie + s’:

try – tries

fly – flies

wyjątki:

do – does

go – goes

have – has

Słowa klucze, które pamiętaj myśląc o czasie Present Simple:

  •  Do
  • Does
  • Końcówka –s– w zdaniach twierdzących (he, she, it)
  • Always, never itp.
  • Czynności powtarzające się, prawa natury, harmonogramy, rozkłady jazdy, narracja

Oczywiście jest to materiał, który jest uzupełniany i omawiany podczas lekcji. Ponadto, uczeń wykonuje różnorakie ćwiczenia, rozwiązuje łamigłówki, odpowiada na pytania, które mają na celu utrwalenie użycia czasu Present Simple na lekcjach języka angielskiego ze mną.